Het Eerste Tank-tegen-Tank Gevecht

  • by Pierre Grande Guerre
  • 13 Apr, 2019
DUTCH Page - Pierre's Column 2007

Nabij de loopgraven buiten het stadje, Villers Bretonneux, zuidoostelijk van Le Hamel, staan op 24 april 1918, negentig jaar geleden, 3 Britse Mark IV - tanks opgesteld, 2 “Females” en een “Male”(*), als er in de ochtend een onbestuurbaar monster van 33 ton plaatstaal nadert, een Duitse A7V-tank. De tank maakt deel uit van een groep van 4 A7V’s, elk uitgerust met 16 koppige bemanning, een 70 mm-kanon, en 6 machinegeweren. 

Op bevel van tankcommandant, 2nd Lieutenant Frank Mitchell, lost de “Male” tank met zijn 6 ponder kanon een schot in de richting van de A7V. Een van de twee “Females” lost ook een schot.

Na veel gedoe beveelt tankcommandant, Leutnant Wilhelm Bilz, de A7V, “Wagen 561” van Armee Abteilung 2 met de bijnaam “Nixe”, eindelijk 2 salvo’s terug te schieten. De Nixe beschadigt de 2 “Females” flink, en schakelt ze uit. Dan trekt de A7V zich met de andere 3 tanks terug om onverklaarbare redenen, achtervolgd door de als enige overgebleven “Male” –tank. Mitchell laat opnieuw vanuit de “Male” tank drie schoten lossen. Deze salvo’s schakelen uiteindelijk de “Nixe” uit. De Duitse bemanning verlaat gehaast de aangeschoten tank. Vijf Duitse soldaten sterven daarbij onder machinegeweervuur van de Britten.

Mitchell’s tank valt tijdens de achtervolging van de terugtrekkende rest van de tankgroep ten prooi aan een Duitse vliegtuigbom, die de tank nog niet weet te deren. Op de terugweg wordt Mitchell’s tank nog eenmaal beschoten door een andere tank uit de Duitse groep. Duits artillerievuur zal uiteindelijk succesvol verhinderen dat Mitchells tank weer naar de eigen linies terugkeert. De tankbemanning van Mitchell weet wonderwel de teloorgang van hun “Male” tank te overleven. Met de vernietiging van de Duitse A7V en Mitchell’s tank is de geschiedenis van de eerste tank-tegen-tank-slag een feit geworden. 

Vorig jaar bezocht ik die plek van het eerste tank-tegen-tank-gevecht, die te vinden is even ten zuidoosten van het stadje, Villers Bretonneux. Langs de verder onbelangrijke weg, de D 168 naar Cachy, staat een gedenksteen met een messing plaat met inscriptie, die herinnert aan deze historische gebeurtenis. De Britse tanks stonden opgesteld langs de weg, waar nu de berm loopt en waar het monument staat. De Duitse tank verscheen op de heuvel aan de overkant van de weg. Zoals gewoonlijk, is er ook hier verder niets meer terug te vinden van dit gevecht, dan slechts de gedenksteen. Het enige dat hetzelfde is gebleven zijn de hellingen in het landschap, dat toch ook weer veel vertelt over de situatie van toen. Op die plaats rees de vraag bij mij weer, waarom de Duitse A7V destijds zijn voordeel van een hoger standpunt t.o.v. zijn vijanden niet verder uitgebuit had. Bovendien had A7V al twee treffers gemaakt, die de “Females” deed uitschakelen. Het is voor mij nog steeds onverklaarbaar, waarom de A7V zijn fatale terugtocht van enkele honderden meters begon. 

Ongeacht of men zich in die tijd nu bevond in een Engelse of in een Duitse tank, het verblijf in een tank was in die dagen beslist onaangenaam. Naast motorlawaai en nauwelijks enig zicht naar buiten had de bemanning ook te kampen met de hitte van de motoren en vooral met de dieseldampen, die vrijelijk en onbeschermd de tank binnendrongen. Het kanon in zo’n “Male” tank werd bestuurd met het gehele bovenlichaam en met beide armen om enige beweging in het stugge kanon te krijgen.

Het einde van het gevecht toont ook aan dat een verblijf in een tank helemaal niet garandeerde, dat je ook heelhuids door de strijd kon komen. Integendeel, bij een voltreffer kon zo’n tank ook evengoed de oven zijn, waarin je was opgesloten en levend kon verbranden. En mocht je erin slagen alsnog de tank op tijd te verlaten, dan wachtte je vijandig mitrailleurvuur. 

Toch bleef ik met deze vragen zitten. Was de Nixe teveel afgedwaald van de rest van de tankgroep, en geïsoleerd geraakt? Was Leutnant Bilz toch geïmponeerd door het drievoudige antwoord van Lieutenant Mitchell’s kanon, en wilde hij de rest van zijn groep weer opzoeken? Of had Leutnant Bilz van tevoren al geen vertrouwen meer in de gevechtscapaciteiten en in het pantser van zijn A7V-tanks tegenover de Britse tanks, omdat de tank ontworpen was voor gevechten tegen infanterie? Vormde misschien dat besef de ware beweegreden voor Leutnant Bilz om zijn tanks voortijdig terug te laten trekken? (**) 

Pierre 

(*) Male tank had twee kanonnen. Een Female tank had i.p.v. twee kanonnen twee mitrailleurs.

(**) De Duitse A7V’s van Panzergruppe 1, nummers 526, 527 “Lotti”, en 560 “Alter Fritz”, zouden overigens later in de middag nog wel een belangrijke rol spelen bij de verovering van het stadje Villers Bretonneux door de 228. Infanteriedivision.

Tip. Klik HIER voor wat meer foto’s en filmpjes van de tanks en van deze plek.

by Pierre Grande Guerre 29 November 2019
by Pierre Grande Guerre 14 November 2019

Inleiding: Franz Von Papen & Werner Horn; schaker en pion

Onlangs stuitte ik in een oud boek (1) van 1919 op een opmerkelijk verhaal over een Duitse Luitenant, die in begin februari 1915 een half geslaagde bomaanslag pleegt op een spoorbrug over een grensrivier tussen de Verenigde Staten en Canada. Ook al staat de bekentenis van de dader, Werner Horn, deels in het boek te lezen, de naam van zijn opdrachtgever zal Horn blijven verzwijgen. Na wat verder zoeken vond ik ook de naam van Horn’s opdrachtgever, Franz von Papen, een van de aangeklaagden van het latere Neurenberg Proces in 1946.

In een Grote Oorlog als de Eerste Wereldoorlog  is Horn’s aanslag op de brug uiteraard slechts een bescheiden wapenfeit. Toch vermoed ik dat dit relatief onbekende verhaal, dat de geschiedenis is ingegaan als de “ Vanceboro International Bridge Bombing ”, nog interessante kanten kent. Het is onder andere een spionageverhaal over hoe in een groter plan een sluwe schaker zijn naïeve pion offert.  

Beknopte situatieschets Canada en de Verenigde Staten in 1915

by Pierre Grande Guerre 1 October 2019

This trip we start at the Léomont near Vitrimont and we will with some exceptions concentrate on the Battle of Lorraine of August-September 1914 in the area, called, the “Trouée de Charmes”, the Gap of Charmes.

After the Léomont battlefield we continue our explorations to Friscati hill and its Nécropole Nationale. Next we pay a visit to the battlefield of la Tombe to go on to the Château de Lunéville. There we cross the Vezouze to move on southward to the Bayon Nécropole Nationale. At Bayon we cross the Moselle to pass Charmes for the panorama over the battlefield from the Haut du Mont. North-west of Charmes we will visit the British Military Cemetery containing 1918 war victims. From Charmes we go northward to the battlefield of the First French Victory of the Great War, the Battle of Rozelieures of 25 August 1914. North of Rozelieures we will visit the village of Gerbéviller. From there we make a jump northward to visit the ruins of Fort de Manonviller to finish with an interesting French Dressing Station bunker, west of Domjevin.

by Pierre Grande Guerre 18 September 2019
Though we depart from Badonviller in the Northern Vosges , we make a jump northward to the east of Lunéville and Manonviller. We start at Avricourt on the border of Alsace and Lorraine. From the Avricourt Deutscher Soldatenfriedhof we explore the southern Lorraine battlefields ; the mine craters of Leintrey , the Franco- German war cemetery and Côte 303 at Reillon , and some German bunkers near Gondrexon , Montreux , and Parux.
by Pierre Grande Guerre 13 September 2019
We depart from Raon-l’Etape to drive northward via Badonviller to Montreux to visit the  "Circuit du Front Allemand 14-18", the  Montreux German Front Walk 14-18,  with its trenches , breastworks , and at least twenty bunkers.
by Pierre Grande Guerre 8 September 2019
North-east of Nancy, east of Pont-à-Mousson, and south-east of Metz we visit the battlefields of the Battle of Morhange of 14 until 20 August 1914. We follow mainly topographically the route of the French advance eastward over the Franco-German border of 1871-1918.
During this visit, we try to focus on the day that the momentum of the battle switched from the French side to the advantage of the Bavarian side: the day of 20 August 1914, when the Bavarians rapidly re-conquered the territory around Morhange , being also the day of the start of their rather successful “Schlacht in Lothringen”.
We will visit beautiful landscapes of the "Parc Naturel Régional de Lorraine", memorials, ossuaries, and cemeteries. Sometimes we will divert to other periods of the Great War, honouring Russian and Romanian soldiers, who died in this sector. We start our route at the border village of Manhoué, and via Frémery, Oron, Chicourt, Morhange, Riche, Conthil, Lidrezing, Dieuze, Vergaville, Bidestroff, Cutting, Bisping we will finish in Nomeny and Mailly-sur-Seille, where the Germans halted their advance on 20 August 1914, and where they constructed from 1915 some interesting bunkers.
by Pierre Grande Guerre 5 September 2019
South of Manhoué we start this trip at Lanfroicourt along the French side of the Franco-German 1871-1918 border, marked by the meandering Seille river. We visit some French bunkers  in Lanfroicourt, near Array-et-Han and in Moivrons. From there we go northward to the outskirts of Nomeny and the hamlet of Brionne to visit the ( second ) memorial, commemorating the events in Nomeny of 20 August 1914. We continue westward to finish at the Monument du Grand Couronné at the Côte de Géneviève, a former French artillery base, which offers several panoramic views over the battlefield.
by Pierre Grande Guerre 28 August 2019
North of Pont-à-Mousson and south of Metz, we explore the relics of German bunkers and fortifications along the Franco-German 1871-1918 border. We start at Bouxières-sous-Froidmont to visit the nearby height of the Froidmont on the front line. This time we will show only a part of the Froidmont, focusing on its military significance.  From the Froidmont we continue via Longeville-lès-Cheminot and Sillegny to the “Forêt Domaniale de Sillegny” to explore some artillery ammunition bunkers. Next we continue to Marieulles for its three interesting bunkers and to Vezon for its line of ammunition depot bunkers. From Vezon we continue to the “Deutscher Kriegsgräberstätte Fey – Buch”. From Fey we go eastward, passing 6 bunkers near Coin-lès-Cuvry to finish our trip at the top construction of the “Feste Wagner” or “Fort Verny”, north of Verny.
by Pierre Grande Guerre 25 August 2019

From Badonviller or the Col du Donon we continue north-eastward for a visit to an extraordinarily well restored sample of German fortifications:  the Feste Kaiser Wilhelm II, or Fort de Mutzig,  lying on a height, some 8 km. away from the 1871-1918 Franco-German Border.

by Pierre Grande Guerre 23 August 2019
We concentrate on the German side of the front around "Markirch", Sainte Marie-aux-Mines, the so-called "Leber" front sector . We first pay a visit to the Sainte-Marie-aux-Mines Deutscher Soldatenfriedhof, and next to the southern side of the Col de Ste. Marie for the many interesting bunkers of the German positions at the Bernhardstein, at the north-eastern slopes of the Tête du Violu. On the next photo page about the Haut de Faîte we will continue with a visit to the northern side of the pass and the "Leber" sector.
More posts
Share by: